linkbuilding in 2017

Linkbuilding via Nederlandse directories in 2017?


 

Anno 2017 wordt er nog steeds door menig linkbuilder gebruik gemaakt van directories, ook wel startpagina’s genoemd. Links plaatsen op directories gaat vaak gratis, snel en door het grote aantal verschillende Nederlandse directories vind je altijd wel een startpagina die goed aansluit op de website waarvoor je aan het linkbuilden bent.

Maar de meningen over het inzetten van Nederlandse directories zijn – zoals dat altijd het geval is bij discussies rondom SEO – sterk verdeeld. De ene SEO-specialist zegt dat directories nog steeds veel waarde hebben voor het hoger kunnen scoren in Google, terwijl de ander meent dat dit in 2017 een achterhaald fenomeen is geworden dat op den duur zelfs kan leiden tot penalty’s van Google.

In dit artikel leggen wij van TIC Online Marketing je uit wat een directory nou precies is, waarom de waarde van directories naar onze mening de afgelopen jaren sterk is gedaald, en wanneer je directories wel of niet moet gebruiken.

Wat is een directory?

Een directory, ook wel linkpagina, webindex, webportaal of startpagina genoemd, is een website die als voornaamste doel heeft het verwijzen naar andere websites door middel van hyperlinks. In principe kan een directory worden gezien als een index of inhoudsopgave voor iets, bijvoorbeeld een overzicht van alle internet marketing bureaus in Nederland. Vaak worden op een directory andere websites verzameld in een bepaalde branche of rondom een bepaald thema.

Verschillen in Nederlandse directories

Bekende voorbeelden van Nederlandse directories zijn Startpagina.nl, Startkabel.nl en Goedbegin.nl. Startpagina.nl is het neusje van de zalm, omdat veruit de meest kwalitatieve backlinks hiervan afkomstig zijn. Dit komt omdat Startpagina.nl een zeer streng handhavingsbeleid hanteert om zo kwaliteit van de pagina’s te kunnen waarborgen. Ook directories als Goedbegin.nl, Jouwpagina.nl en Startkabel.nl hebben een goede reputatie.

Op directorysites zoals Linksstart.nl, Startje.com en Vinddirect.nl zijn de backlinks daarentegen over het algemeen zeer slecht. Deze sites worden ingezet voor het massaal plaatsen van links en zijn in de regel in beheer van linkfarmers. Deze beheerders bekommeren zich niet zo om de relevantie van de backlinks en beheren soms wel tientallen tot honderden directories tegelijk. Door de irrelevantie van veel links kunnen dergelijke directories een penalty krijgen, wat een negatieve doorwerking kan hebben op de sites die erop staan vermeld.

Waarom de waarde van directories sterk is gedaald

In het verleden plaatsten websitebeheerders op hun site met name links naar andere websites die relevant en interessant waren voor hun bezoekers. Google nam daarom (de hoeveelheid) links als factor mee in het algoritme, om zo niet elke webpagina helemaal zelf te hoeven beoordelen op basis van de content en techniek. Hierdoor werden websites met meer backlinks hoger gewaardeerd in de zoekresultaten.

Toen websitebeheerders achter deze belangrijke ranking factor kwamen gingen ze het toepassen om bepaalde websites hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Dit hield dan in het verwerven van zoveel mogelijk backlinks. Directories zoals Startpagina.nl en Startkabel.nl werden massaal ingezet om backlinks te creëren. Een link op deze directorysites was toentertijd binnen een paar minuten geregeld, en het linkbuilden op deze manier verliep veel sneller dan het benaderen van websitebeheerders. Omdat het soort link toen niet zoveel uitmaakte voor de zoekresultaten, werden er ook steeds meer irrelevante links geplaatst.

Tegenwoordig is echter de waarde van directories flink gedaald. Ten eerste wordt de linkwaarde op een directory gedeeld door 50-100 andere links, en blijft er daarom nog weinig van over (dit wordt ook wel ‘linkjuice’ genoemd). Daarnaast heeft Google in de loop der jaren bepaalde criteria opgesteld waarmee de content en techniek van sites worden beoordeeld. Directories voldoen maar amper aan deze nieuwe kwaliteitseisen, ook omdat er natuurlijk weinig echte unieke content op te vinden is. Tenslotte hebben de opkomst en stijgende populariteit van zoekmachines en social media ervoor gezorgd dat directories tegenwoordig veel minder worden bezocht, en je zodoende dus ook veel minder snel traffic (nieuwe bezoekers) kunt genereren via deze sites.

Gevarieerd linkprofiel

Ondanks het feit dat de waarde van (Nederlandse) directories anno 2017 flink is gedaald en vermoedelijk in de toekomst nog meer zullen dalen, kunnen backlinks op de meer betrouwbare Nederlandse directorysites nog steeds een gunstig effect hebben. Een paar van deze linkjes per maand erbij helpt namelijk om een gevarieerd linkprofiel op te zetten en te behouden. Hierbij is het natuurlijk wel van belang dat de domeinnaam van de directory naar een thema verwijst dat relevant is voor jouw website.

Wil jij meer weten over wat een gevarieerd linkprofiel precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is? In ons uitgebreide artikel over linkbuilding in 2017 leggen wij haarfijn uit hoe je een gevarieerd linkprofiel voor jouw website kunt bewerkstelligen en op welke verschillende factoren Google let bij het waarderen van websites.  

 

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.

Volg ons op Facebook en Twitter

Volg ons voor de nieuwe trends en ontwikkelingen