Juiste uitstraling website
Een aanzienlijk deel van de bedrijven beschikt tegenwoordig over een eigen website. Vooral grote bedrijven kunnen hier echt niet meer aan ontkomen, maar ook middelgrote en kleine bedrijven wensen in steeds grotere getale online goed vindbaar te zijn.
Inmiddels is het zelfs zo dat veel consumenten (al dan niet bewust) zeer strenge eisen stellen aan websites van bedrijven waar ze mogelijk iets willen kopen of afnemen. Talrijke websitebezoekers bepalen nota bene in niet meer dan enkele seconden of de site (en daarmee het hele bedrijf) hen aanstaat. Zo niet, dan verlaten ze de site gewoon weer. Je website de juiste uitstraling meegeven is dan ook ontzettend belangrijk om mensen aan je te vinden. Op welke manieren je dat voor elkaar krijgt? Dat lees je in de tips die we in de volgende alinea’s voor je beschrijven.
Kleurgebruik en algehele uitstraling
De uitstraling van een website wordt ten eerste bepaald door het algehele kleurgebruik. Over het gebruik van kleuren op je site moet dan ook goed worden nagedacht. Hierbij lijkt het logisch de kleuren uit je logo prominent naar voren te laten komen, maar let op: je zult er ook bij stil moeten staan welke gevoelens en emoties bepaalde kleuren bij mensen oproepen.
Tekst
Uiteraard spelen de tekstuele boodschappen op je website ook een heel belangrijke rol. Is een potentiële klant namelijk niet afgehaakt na de eerste indruk, dan zijn het voornamelijk woorden die ertoe moeten leiden dat deze nog verder geïnteresseerd maakt. Je teksten moeten aan allerlei eisen voldoen. Zo moet het goed leesbaar zijn voor iedereen, moet je duidelijk maken waarin je je precies onderscheidt en mogen teksten niet te kort, maar zeker ook niet te lang zijn.
Fotomateriaal
Als je een website hebt met louter wat teksten en creatief gebruik van kleuren, dan kom je daar allang niet meer mee weg. Wanneer je jezelf echt goed wilt profileren zul je ook gebruik moeten maken van fotomateriaal. Denk hierbij aan onder meer productfoto’s, sfeerfoto’s en teamfoto’s. Voor het beste resultaat laat je deze foto’s maken door een externe specialist in bedrijfsfotografie en toon je de gemaakte foto’s natuurlijk in zo hoog mogelijke resolutie op je site.
Video’s
In vergelijking met foto’s en andere afbeeldingen is de populariteit van video’s de laatste jaren enorm toegenomen, zeker voor social media advertenties. Video’s blijken namelijk bij uitstek de manier te zijn om de websitebezoeker mee te nemen met een beleving. Een filmpje kijken werkt voor talrijke mensen ook veel meer ontspannend dan het lezen van een stuk tekst. Dat komt goed uit, want in een video is het soms makkelijker om je bedrijf in een positief daglicht te stellen dan via andere vormen van beeld- of tekstmateriaal. Een goede videograaf kan je hier uiteraard het best aan helpen.
Maatwerk
Tenslotte is het zinvol om te proberen een website op te zetten waar daadwerkelijk de uniekheid van afstraalt, een maatwerk website. In de praktijk blijkt namelijk dat veel (goedkope) sites ogenschijnlijk veel op elkaar lijken qua uitstraling. Weet je er echter voor een site te zorgen met een uniek format, dan zal dat de consument ook opvallen. Je hebt daardoor vervolgens al snel een streepje voor op je eventuele concurrenten.