Direct-mailing

Succesvolle marketing met direct mail


De meeste van onze blogberichten gaan over online marketing. Toch kan offline marketing naast de online variant nog steeds heel interessant zijn en mooie successen opleveren, bijvoorbeeld door de inzet van direct mail. Daarbij is het van belang dat je weet hoe je een direct mailing juist inzet voor jouw bedrijf. Doe je dat niet, dan is het vooral een kostenpost, maar dat geldt voor vrijwel iedere vorm van marketing. In dit artikel informeren we je over de belangrijkste aspecten van een mailing, zodat de kans op succes een stuk groter wordt.

Daarbij is het eerlijk om te vermelden dat direct mail een vak apart is. Daarom is het altijd verstandig om een direct mail specialist zoals Mail Succes naar je idee te laten kijken. Specialisten zien vrijwel altijd nog verbeterpunten die de opbrengst van je campagne aanzienlijk kunnen verhogen.

Bepaal het doel van je campagne

Het gebeurd helaas nog te vaak dat bedrijven een direct mail campagne opzetten om meer te verkopen. Op zich is dat een prima doel, maar het gaat er vooral om hoe je die extra verkopen wilt realiseren.

Een voorbeeld: stel je hebt een isolatiebedrijf en je wilt meer huizen isoleren. Dan kun je een algemene mailing over het isoleren van woningen versturen. Wat waarschijnlijk effectiever is, is om je te focussen op een populaire vorm van isolatie, bijvoorbeeld vloerisolatie, waarmee een koude vloer en tocht vlak boven het vloeroppervlak worden opgelost.

Vervolgens richt je de mailing niet op het direct verkopen van vloerisolatie, maar is het doel om een afspraak bij mensen thuis in te plannen. Als je dan op afspraak langs gaat, kun je de andere vormen van isolatie ook aankaarten en de verkoop verhogen. Door op een specifiek probleem te focussen, spreek je een kleiner deel van je doelgroep aan, maar krijg je hoogstwaarschijnlijk wel minder, maar wel grotere klussen die meer opleveren en waar je minder tijd aan kwijt bent, omdat je minder huizen hoeft te isoleren en minder administratief werk hebt.

Zorg dat je mailing opvalt

Reclame wordt vaak ongeopend weggegooid, waarschijnlijk doe je dat zelf ook. De kans is dus groot dat wanneer jouw mailing als reclame overkomt ook ongeopend wordt weggegooid. Zorg dus dat je mailing als ‘normale’ post overkomt. Daarnaast is het belangrijk op met jouw poststuk op te vallen. Je kunt opvallen door een afwijkende kleur envelop te gebruiken, bijvoorbeeld geel. Ook vergroot je de openingskans door een weggever in je envelop te stoppen. De drang om te kijken wat er in de envelop zit, is dan niet te stoppen! Een drukkerij die veel mogelijkheden biedt om jouw mailing op te laten vallen vind je hier: https://www.mail-succes.nl/drukkerij-gouda

Opvallende-kleur-envelopZorg voor een goede opbouw van je mailing

Een veelgebruikte techniek om de lezers van je boodschap aan te zetten tot het nemen van de gewenste actie is de AIDA techniek. Deze techniek staat voor

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

In het kort: je begint met een het schrijven van een titel en alinea die ervoor zorgt dat de lezer de rest van je boodschap wilt lezen. In de andere alinea’s ga je vervolgens in op de voordelen van je product of dienst en creëer je de behoefte aan je aanbod. Dat aanbod komt in de laatste alinea ter sprake en koppel je aan een actie die het liefst tijdelijk of beperkt verkrijgbaar is. Zo ontstaat er meer drang om snel gebruik te maken van je aanbod.

Tot zover de belangrijkste aspecten van een direct mailing. Heb je zelf een aanvullende tip? Deel hem dan met ons via het contactformulier.

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.