Zo bepaal je de beste zoekwoorden voor jouw website


Hoger scoren in zoekmachines is enkel mogelijk als er op de juiste zoekwoorden wordt gescoord. Heb je bijvoorbeeld een schoenenwinkel in Amsterdam en verkoop je verschillende merken zoals toms schoenen? Dan wil je scoren op ‘schoenenwinkel Amsterdam’ en ‘toms schoenen Amsterdam’.

Met enkel het bepalen van de zoekwoorden ben je er echter nog niet. Nu moet je er ook nog voor zorgen dat je de concurrentie te slim af bent. Google kijkt daarom niet alleen naar het gebruik van de juiste zoekwoorden, maar ook naar de relevantie van de pagina. Daardoor is het belangrijk dat de gelinkte pagina’s ook duidelijk geassocieerd kunnen worden met het desbetreffende zoekwoord. Is dit niet het geval, dan zal Google je veel minder hoog ranken. Allereerst is het natuurlijk een kwestie van de juiste zoekwoorden vinden. Maar hoe pak je dat aan?

Scoor op Long Tail Keywords

Veel beginnende ondernemers maken de fout om zich te focussen op een enkel zoekwoord. Het gevaar hierbij is echter dat de concurrentie moordend zal zijn. Je kunt je natuurlijk richten op het zoekwoord ‘schoenenwinkel’, maar de kans is groot dat je hierbij nooit verder dan de tiende pagina zult komen. Het aanbod is gewoon té groot. Daarom is het verstandig om zogenaamde Long Tail Keywords te gebruiken. Dit zijn eigenlijk beknopte zinnen met drie of meer woorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘toms schoenen schoenenwinkel amsterdam’. De zoekvolume van een dergelijke zin is veel minder groot, maar ze zijn wel relevant aan de website en zullen ook doelgericht verkeer treffen. Hierdoor is de kans dus ook groter dat mensen die op je website terecht komen ook daadwerkelijk tot actie over zullen gaan.

Check Google Analytics

Google Analytics is een handig hulpmiddel om jouw huidige zoekwoorden te optimaliseren. Hier kan je eenvoudig vinden op welke zoekwoorden jouw website het meest gevonden wordt. Vervolgens kan je manieren bedenken om dit nog verder te optimaliseren. Een handig hulpmiddel om nóg hoger te kunnen scoren in Google.

Je kunt ook een statistiekprogramma gebruiken om zoekwoorden te vinden die al voor andere sites werken en ook voor jou relevant zijn. Je hoeft echt niet met geheel nieuwe ideeën te komen. Het gebruik van dergelijke programma’s kan direct helpen om zoekwoorden snel te optimaliseren.

Bekijk concurrerende websites

Bekijk ook concurrerende websites en vraag jezelf af waarom zij zo hoog scoren in Google. Hoe is de gebruiksvriendelijkheid van hun website? Onder welke zoekwoorden worden zij gevonden? Je kun soms heel veel leren door enkel naar concurrerende websites te kijken.

Schakel een online marketeer in

Scoren op zoekwoorden is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Zeker wanneer je hier zelf vrijwel geen verstand van hebt. Daarom doe je er goed aan om een specialist in te schakelen. Een online marketeer kan samen met jou naar mogelijke zoekwoorden kijken en tevens een plan bedenken om hier goed op te scoren. Zo sla je direct twee vliegen in één klap en kan jij je verder focussen op het bedrijf, terwijl het marketinggedeelte uit handen wordt genomen. Wel zo prettig.

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.