e-commerceplatform

Hoe wordt mijn e-commerceplatform ook succesvol in Duitsland?


Heb jij een succesvol e-commerceplatform in Nederland en ben je op zoek naar groeikansen in het buitenland? Dan is een logische volgende zet, uitbreiden naar bijvoorbeeld Duitsland. Maar hoe zit dat precies en waar moet je zoal op letten? In dit blog zetten we de belangrijkste feiten voor je op een rij.

Waarom je e-commerce uitbreiden naar Duitsland?


Duitsland is groot en biedt veel mogelijkheden. Het is dan ook niet zonder reden dat veel Nederlandse ondernemers steeds vaker kijken naar alle opties als het gaat om online marketing Duitsland. Wist je bijvoorbeeld dat Duitsland:

  • meer dan 80 miljoen inwoners heeft en, in vergelijking met Nederland, een e-commerce-afzetmarkt heeft die drie keer zo groot is?
  • bijna 40 miljoen Facebookgebruikers heeft?

Voor Nederlandse ondernemers liggen er veel kansen in Duitsland. Maar toch is uitbreiden naar Duitsland niet zo vanzelfsprekend of eenvoudig. Hoe zit dat?

De Duitse online markt en consumenten


De Nederlandse ondernemers die de stap naar Duitsland wagen, lopen tegen veel zaken aan. Zaken die ervoor kunnen zorgen dat de online business moeilijk van de grond komt. Je zult op het eerste gezicht misschien wel denken dat de Duitse en de Nederlandse online markt en consumenten weinig van elkaar verschillen, maar niets is minder waar.

  • In Duitsland zijn andere online handelsplatformen populair waar wij hier in Nederland niet of nauwelijks gebruik van maken, denk bijvoorbeeld aan Amazon.de. Maar andersom geldt natuurlijk ook.
  • De Duitse consument let op hele andere zaken bij het doen van een onlineaankoop. Kwaliteit speelt in Duitsland bijvoorbeeld een belangrijke rol. De prijs is vaak minder belangrijk. Ludieke kortingen zullen daar dan ook minder snel positief uitpakken als hier in Nederland.
  • Ook productinformatie is ontzettend belangrijk voor de Duitse consumenten. Wanneer je site geen of geen goede productinformatie bevat, zal de consument in Duitsland veel minder snel geneigd zijn een aankoop bij je te doen.
  • Een ander ding waar je rekening mee moet houden, is het feit dat je niet alleen een Duitstalige website moet hebben, maar dat bijvoorbeeld ook je klantenservicemedewerkers Duits moeten spreken. Duitsers gaan hier uiterst kritisch mee om. Uitsluitend een Engelstalige website hanteren of Engels praten aan de telefoon gaat in Duitsland niet werken.
  • Maar zo zijn er veel meer aspecten die net iets anders zijn dan je in Nederland bent gewend. Wat dacht je bijvoorbeeld van de betaalmethode of de voorwaarden? Als je je niet verdiept in deze zaken of geen partij hebt die je hierbij kan adviseren en/of helpen, dan zal het opzetten van een succesvol e-commerceplatform in Duitsland lastig worden.

Werken met professionals


De bovenstaande zaken vragen om veel vakinhoudelijke kennis, maar ook om kostbare tijd. Tijd en kennis die jij als ondernemer misschien niet altijd hebt. Samenwerken met professionele partijen die je hierin kunnen adviseren en ontzorgen is daarom vaak verstandig. Isatis Online Results (online marketing bureau) en Salesupply (wereldwijde dienstverlener in e-commerce) werken sinds kort samen om in deze behoefte te voorzien. Samen doen zij er alles aan om jouw e-commerceplatform aan te laten sluiten bij de verwachtingen en behoeften van de Duitse consumenten zodat jouw business ook in Duitsland succesvol wordt.

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.