internet marketing

Zo doe je internet marketing!


Internet marketing is een breed begrip. Er zijn veel verschillende onderwerpen binnen internet marketing. Vaak onderscheiden we internet marketing in 2 groepen. SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising). SEO zijn de organische zoekresultaten en SEA zijn de betaalde zoekresultaten. Naast SEO en SEA kan er ook gebruik worden gemaakt van displayadvertenties en Google shopping. Dit is internet marketing in een paar zinnen. Maar waar begin je nou en hoe kan je door middel van internet marketing je posities in Google beïnvloeden?

Begin bij het begin

Het aller belangrijkste is dat je bij het begin begint. Ga niet gelijk een advertentie op het internet zetten als je website nog niet volledig geoptimaliseerd is. Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar steekt. Een aantal voorbeelden van een SEO technisch goede site zijn:

  • Serversnelheid (zorg ervoor dat de website op een snel en goed lopende server staat, snelheid is erg belangrijk voor Google)
  • Zo schoon mogelijk (zorg ervoor dat je website niet vol staat met troep zoals onnodige plugins etc.)
  • Navigatie (de navigatie op je website is ontzettend belangrijk, wanneer Google makkelijk door je website heen kan snapt Google je website sneller.

Dit zijn nog maar een aantal punten die nodig zijn om goed te beginnen. Zodra de website staat is het belangrijk dat er content gecreëerd wordt, te beginnen bij de homepage. Op de homepage is tekst van essentieel belang, je vertelt Google waar je website over gaat. Vul dit vervolgens aan met afbeelding en video’s om extra content waarde te creëren. Relevantie is tegenwoordig erg belangrijk, daarom is het belangrijk dat je een waardevolle tekst schrijft met onderwerpen waar je website over gaat.

Geef Google een rondleiding

Wanneer Google langskomt op je website wil je hem een zo overzichtelijk mogelijke rondleiding geven. Dit doe je door een overzichtelijk structuur in je website aan te brengen.

Nadat je op de homepage je ‘Core business’ hebt beschreven en omschreven is het tijd om andere activiteiten te beschrijven op andere pagina’s. Deze pagina’s zet je in de menustructuur. Google ziet dan dat deze activiteiten ook waarde hebben naast je homepage. Zo kan je de categoriestructuur (menustructuur) steeds verder uitbreiden. Het is belangrijk dat het overzichtelijk blijft daarom is het niet de bedoeling dat alles in de categoriestructuur gestopt wordt. Houdt het bij de meest belangrijke activiteiten/producten van de website.

Nadat de categoriestructuur gecreëerd is kunnen er landingspagina’s worden gemaakt. Landingspagina’s zijn pagina’s waarop mensen “landen” nadat ze een bepaald zoekwoord in de zoekmachine van Google hebben opgezocht. Deze pagina’s komen niet in de categoriestructuur. Het zijn lossen pagina’s met minder belangrijk activiteiten van het bedrijf.

Intern en extern uitbreiden

Wanneer de pagina’s zijn gecreëerd en er een duidelijke navigatie is op de website kan je beginnen met het plaatsen van interne en externe links. Interne links zijn links die verwijzen van de ene pagina naar de andere pagina binnen een website. Hiermee verduidelijk je de navigatie op de website voor Google en geef je aan waar meer informatie te vinden is over een bepaald onderwerp.

Externe links zijn links die van buitenaf komen. Hiermee zorg je ervoor dat je website waarde opbouwt. Doordat er van verschillende relevantie websites links naar jouw website verwijzen zal Google je hier meer waarde voor geven. Dit noem je de ‘domein autoriteit’ (DA) die ontwikkeld is door de tool Moz. De DA geeft dus de waarde van je website aan van 1 (laag) tot 100 (hoog). De DA wordt niet alleen bepaald door externe links maar eigenlijk alles wat je met je website doet.

Adverteren doen je nu pas

Adverteren is pas verstandig om te doen wanneer je website volledig geoptimaliseerd is. Wanneer je advertenties gaat plaatsen en je website is niet goed dan heeft adverteren geen zin omdat de bezoeker gelijk weer weg zal gaan. Wanneer je begint met adverteren is het belangrijk dat je kijkt waar je doelgroep zicht bevind en vanuit daar te gaan kiezen waar je gaat adverteren. Wil je door middel van tekst advertenties adverteren of door middel van displayadvertenties? Vragen die je moet gaan stellen op uiteindelijk uit te komen op een juist antwoord op de vraag: ‘’waar en op welke medium moet ik gaan adverteren?’’

Dit is internet marketing

Internet marketing is dus veelzijdig en het is belangrijk dat je in de juiste volgorde werkt. Dit artikel beschrijft globaal hoe internet marketing werkt maar is nog lang niet alles wat er bij komt kijken. Er zijn veel factoren die meespelen op welke positie Google jou zet. Een laatste tip die wij willen meegeven is ‘’keep updating your website!’’ Niets is belangrijker dan je website te blijven updaten, en te laten zien aan Google dat je actief bent!

 

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.